ISLAND PÅ LANGS 2016

BESKRIVELSE AF TUREN

"Norden på langs-drømmen" har på nuværende tidspunkt varet ved i en årrække, og denne gang var det Island som skulle indtages.

Jeg vandrede ruten mellem de to yderste punkter, altså fra nord til syd. Dette bliver en tur på ca. 550 km og hele turen blev til fods. Jeg fravalgt at udlægge depoter, og på baggrund af dette kom jeg til at gå med alt udstyr og mad til hele turen. Jeg kan derfor bekræfte at rygsækken kom til at veje mere end 40 kg, men til gengæld kunne jeg glæde mig over den vejer mindre allerede efter første dag ;) Jeg medbragte mad til 22 dage, og det endte med at passe meget godt.

Herunder kan du læse min dagbog fra turen, men husk at starte helt i bunden da de seneste opdateringer jo ligger øverst ;)

God læsning.

21 JULI 2016

Jeg vågnede tidligt i teltet, og kunne tydeligt fornemme hvor tåget der var udenfor. Alt inde i teltet var fugtigt og klamt, så det kunne kun betyde at jeg lå i en stor dynge tåge. Ganske rigtigt var der helt mælkehvidt uden for teltet, og jeg fik hurtigt pakket sammen og gad ikke engang at spise morgenmad inden den sidste etape skulle forceres.

De sidste 28 km gik primært på hovedvej, og jeg må sige, krop og udstyr er ved at være klar til et langt hvil snart. Skoene er hullet, det meste udstyr er vådt, men kroppen er glad og tilfreds trods den lidt provokerende betændelse som er kommet i højre skinneben.

I tåge og regn ankom jeg i dag  til Islands sydligste punkt. Trods sigten kun var ca. 50 meter, så var det et skønt syn da syd-fyret dukkede frem fra sit skjul i tågerne.

Island på langs 2016 er nu slut, og jeg står tilbage med stærke mentale billeder fra de sidste 600 km. Dette har været en oplevelse for krop og sjæl, og den Islandske natur vil for altid være printet på nethinden. Tak Island fordi du åbnede dit landskab, og tak fordi du kun viste tænder for at markere din styrke.

Jeg håber du som læser har været underholdt, og måske selv har fået mod på at komme ud i naturen.

20 JULI 2016

Jeg vågnede op til en rolig dag, og kom afsted ved 9 tiden.

Men så skal jeg da lige love for at regnen kom i takt med, at jeg var ved af forcere de hidsigste højdemeter jeg endnu har mødt på denne tur.

De første tre timer af dagens rute gik med tunge skridt opad, og med sved og regnen silende ned af kinderne.

Det var tåget og sigten var virkelig dårlig, men navigationen gik nemt, idet jeg har fulgt en markeret sti hele dagen.

Efter en del timer i opadgående position, da nåede jeg endeligt vendepunktet for at skulle gå ned mod Skogar og senere videre mod sydpunktet i Vik.

I morges gav jeg min sidste mad, en håndfuld energibarrer osv til andre vandrere, og min rygsæk vejer absolut et minimum nu.

Det er satme dejlig, og man flyver jo næsten hen over klipperne nu :) Jeg er nu kommet til Skogar, som er et typisk samlepunkt for turister som skal på tur i fjeldet.

Her er bustransport til og fra, og der er tilmed mulighed for at købe mad, kaffe mm.

Jeg har lige fortæret en kæmpe burger, og er pt i gang med at tørre mine våde klæder på en radiator.

Senere smider jeg mit telt op, og så er det ellers de sidste 28 km i morgen.

Ruten i morgen kommer til at foregå på fast vej/asfalt, så det er hermed slut for denne gang med op og nedstigninger, krydsning af vandløb og mødet med vilde Får, som ikke ønsker ens tilstedeværelse.

Opsummering af turen:

Det er nu ved at lakke mod enden af min tur, og jeg tænker det er tid til en opsummering, samt en beskrivelse af det grej jeg har brugt.

Da jeg selv var i gang  med planlægningen af turen, prøvede jeg at opstøve informationer fra andre på nettet.

Dette gør man jo automatisk for at få info om et givent område, og mine overvejelser og udstyrsliste videregiver jeg nu til dig, som måske går med lignende planer.

Rejseplanen:

Jeg fløj fra Kastrup til Kaflavik d. 1 Juli. I Keflavik tog jeg shuttlebussen til Reykjavik, for senere på dagen at flyve videre til Akurey.

I Akurey havde jeg en kontakt som tog imod mig, og vi fik efterfølgende købt noget Islandsk internet, ( Siminn ) samt to nye gasdåser, da man ikke må medbringe disse i flyet.

Efterfølgende indlogerer jeg mig på et værelse i Akurey By, og d. 2 Juli Om morgenen blev jeg hentet af en kontakt og efterfølgende kørt til Startpunktet i Nord.

Hvis du ikke har en kontakt til Arkurey som kan hjælpe dig, så vil jeg anbefale følgende.

Kom så tidligt på dagen som muligt, og tag en taxa eller bus fra lufthavnen og ind til City.

Få købt internet og gas, hvorefter du overnatter i telt eller på et lejet værelse.

Transporten til nordområdet kan du gøre på to forskellige måder nu: enten blaffer du hele vejen ( dette er absolut muligt, men tager måske to-tre dage ) eller også tager du bussen til den nærmeste by, og blaffer derfra.

Bemærk at busserne kun går til nordområdet  to gange om ugen og, at der skal bestilles via tlf to dage før.

Udstyr:

Jeg vil herunder beskrive det udstyr som jeg har medbragt på min tur.

Jeg siger på Intet tidspunkt, at dette udstyr er det letteste, det tungeste, det mest holdbare eller for den sags skyld det billigste.

Det vigtigste er, at det er udstyr som virker for mig, og jeg er yderst bekendt med at bruge det.

VAND

I min rygsæk medbragte jeg lidt forskellige dunke, både en Nalegeen og nogle 1/2 liters flasker.
Vandforholdene er ok, og det er som regel nemt at finde vand heroppe.
Der er mange små elv som ikke er på kortet, og ellers er der smeltevand fra snefaner her og der.
Dog skal man hele tiden lige tænke sig om når det gælder vandforsyning, for der kan sagtens være områder hvor der er meget langt til næsten kilde.
Derfor er det vigtigt lige at planlægge og vurdere ud fra kortet.

 

 

Jeg havde også medbragt et lifestraw, som er et lille rør med aktivt filter.
Med dette kan jeg drikke direkte fra en vandpyt eller et hjulspor, men det blev dog ikke nødvendigt på denne tur.

 

MAD

Der er nogle mennesker som gør en stor Forestilling ud af, at udregne præcist hvor mange kalorier kroppen skal bruge ved en given belastning.

Dette har jeg nu aldrig gået vildt meget op i, men jeg har dog en solid viden om hvad min krop bruger/har brug for under forskellige typer belastning.

Under denne tur har jeg medbragt følgende mad til hver dag.

 

Morgenmad: 

En pose med musli, chokoladestykker, sukker og mælkepulver.

Derefter er det bare at tilsætte vand, og så er der morgenmad.

Man kan sagtens spise af selve posen, men jeg foretrækker nu at hælde det ned i en lille madskål.

 

Frokost:

Jeg spiser ikke frokost som sådan når jeg er på tur, men indtager energibarer i løbet af dagen. Det plejer at være ca. tre stk. energibarer som bliver spist i løbet af en dag.

 

Aftensmad:

Til aftensmad spiser jeg frysetørret mad, som kun kræver tilslutning af kogende vand.

Der findes mange mærker og varianter, men jeg holder mig helt klart til Norske  Real Turmat.

TELT

Mit shelter/telt er et Nordisk Telemark 2 ULW.

Dette telt vejer kun 880 g, og hører i sandheden til kategorien "et let telt".

Jeg havde lidt skepsis ved at medbringe et så ” let og skrøbeligt" telt til Island, for kunne det nu holde til det ?

Faktum er, at teltet stadigvæk kan stå og det er ikke revet fra hinanden.

Jeg mener dog det er lige skrøbeligt nok til dette brug, for jeg føler jeg konstant var opmærksom på ikke at behandle det for hårdt, som andre mere robuste telte.

Teltet er ikke designet til at skulle sættes op i stormvejr, da tingene er for små og for svære at arbejde med.

F.eks så kan det være næsten umuligt at få teltstangen ind i løbebanen, når først vinden er rigtigt i gang.

Jeg oplevede også, at det ikke virkede så vindstabilt som først antaget. 

Flere gange blev den ydre teltdug presset helt ind i inderteltet, og dette var dog til trods for at det var max spændt ud fra starten. ( dette gjorde inderteltet vådt, og så har vi balladen) Teltet kommer med pløkker som vejer lige så meget som et par tændstikker, og holdbarheden er derfor også derefter.

Jeg skiftede disse pløkker ud hjemmefra, og medbragte nogle lidt kraftigere.

Dette bytte var jeg rigtig glad for, da de lette pløkke ellers med sikkerhed ville være krøllet sammen inden tre dage.

 

Teltet`s størrelse er lige småt nok til mig og mit udstyr, på en tur som denne. 

Når man er kold og våd efter dagens arbejde, så kan jeg godt lide at der er plads til at lægge det våde tøj ud og eventuelt hænge det op.

Men derudover er teltet fantastisk, og det skal med sikkerhed bruges igen på ture hvor vejrforholdene er lidt mere tilregnelige end her oppe på Island.

Skulle jeg tage turen igen, så havde jeg nok valgt et lidt større telt, og et som kan være selvstående uden brug af pløkker.

LIGGEUNDERLAG

Jeg har på denne tur haft et tykkere underlag med, end jeg hidtil har haft på mine ture. Underlaget fra Vaude har virkelig givet god komfort og støtte til ryggen. Det vejer selvfølig lidt mere end de tynde underlag, men jeg syntes nu de ekstra gram var givet meget godt ud.

SKO

Det rette fodtøj er selvfølgelig vigtigt på en vandretur som denne, og det kan være meget individuelt hvad der virker fra person til person.

Personligt har jeg et godt samarbejde med Norske Alfasko, og jeg er yderst tilfreds med den komfort deres produkter giver mig.

 

Nogle mennesker går ikke uden for en asfalteret vej uden et par højskæftet vandrestøvler, som ofte også vejer en hel del.

 

 

Mine fødder har det fint i bløde sko og jeg vil derfor hellere vandre i lette smidige sko, end i store tunge støvler.

Mine vandresko var af mærket Alfasko Nordic, og de har på intet tidspunkt ikke levet op til mine forventninger.

 

De rette sokker har også stor betydning for om foden har det godt, og her brugte jeg igen Sokker fra Norske Alfasko. 

Disse sokker sidder godt på min fod og syningerne giver ikke irritation på nogen måde.

På denne tur medbragte jeg tre par, og skiftede til et par nye hver uge.

De brugte sokker kan man passende bruge som toiletpapir, og efterfølgende brænde dem af ude i fjeldet.

 

Til passage af vandløb og elve, havde jeg medbragt et par Crocks.

Ja, Crocks er ikke de smarteste sko i verden, men de vejer ikke meget og er geniale når der skal gåes på skarpe og spidse sten.

Desuden vil de udmærket kunne bruges som alternative vandresko, hvis der skulle ske noget med de oprindelige sko.

BUKSER

Bukserne jeg har brugt på denne tur, er af mærket Fjælræven og modellen Keb.

De sidder fantastisk, tørrer hurtigt og er ok slidstærke.

Dog har der været tidspunkter hvor jeg gerne ville have haft en lynlås i siderne, for på den måde at kunne skabe udluftning.

BÆLTE

I mine bukser har jeg brugt et bælte, men denne gang har det været et helt tyndt velcro-bælte. Dette gør, at det ikke trykker og skraver i hoften når remmen fra rygsækken trykker.

UNDERBUKSER

Underbukser skal der til, og jeg har medbragt to stk. på denne tur.

Mærket er af Icebreaker, og jeg syntes personligt de sidder godt og laver ikke slidemærker her og der.

Hver dag når jeg kommer i teltet er mine Underbukser formentlig våde af sved. 

Derfor skifter jeg til det andet og tørre par, og prøver straks at få lufttørret det fugtige par, så de er klar til dagen efter.

 

 

 

Varmen fra min gasbrænder stiger jo opad, så det er set mere end en' gang, at jeg har måtte sidde med underbukserne oven på hovedet, for på den måde at give dem mest mulig varme :)

INDERSTE LAG

Jeg har vandret i en tynd langærmet trøje fra Icebreaker.

Den vejer intet, sidder godt og tørrer hurtigt.

Uden på har jeg ofte haft min skal-jakke.

YDERSTE LAG

Skalbukser og skaljakke er af mærket Tierra, og det er et virkelig let og holdbart udstyr.

Jeg har ofte haft jakken på for ikke at blive udsat for alt for meget kulde, og det er en fornøjelse med grej som virkelig fungerer.

Det eneste jeg godt kunne mangle, var dog muligheden for udluftning under armene.

 

Bukserne blev brugt når regnen blev for kraftig.

DUNJAKKE

Når jeg holder pauser har jeg et lille ritual som jeg stort set udfører hver gang.

Jeg tager min skaljakke og vandretrøje af, hvorefter jeg trækker bukserne lidt ned omkring til knæene.

Dette gør jeg for, at komme af med al den fugt der sidder på og omkring kroppen.

Når jeg lige har dampet af i ca. 45 sekunder eller mere, så trækker jeg bukserne op igen og tager min dunjakke på.

Dunjakken vil jeg altid have tør, så derfor tager jeg også skaljakken udenpå igen, hvis det altså regner.

På den måde kan jeg nu holde pause med en dejlig tør dunjakke og jeg slipper for at sidde og ryste i fugtig beklædning.

Dunjakken har jeg også brugt nogle gange om natten, når der har været virkeligt koldt.

Ellers indgår den ofte som hovedpude.

Dunjakken er af mærket Tierra og den er guld værd syntes jeg.

HOVEDE BEKLÆDNING

Jeg har haft to stk. hovedbeklædning med på turen.

En kraftig hue og en kasket.

En hue er uundgåelig på disse kanter, og det har været dejligt med en god og kraftig model.

Kasketten har jeg brugt på de dage hvor vinden ikke rev ørene af, og så ellers for at holde på varmetabet fra hovedet.

HANDSKER

Vejret skufter hurtigt på Island, og det er derfor en god ide med et par handsker til de kølige stunder. Jeg fik dog ikke brugt mine frygteligt mange gange, men de fylder og vejer intet.

HÅNDKLÆDE

Et lille Sea To Summit håndklæde fylder ikke meget, og jeg fik det brugt 3-4 gange. Det har være brugt til at tørre kroppen efter badning, eller hvis inderteltet skulle tørres af for fugt/vand.

SVEPOSEN

Min Yeti-sovepose kredser jeg altid ekstra omkring, og det er vigtigt for mig den altid er tøre og klar til brug. Derfor er soveposen også altid stoppet ned i en vandtæt pose for, at være sikker på den ikke bliver våd i regnvejr osv.

I denne vandtætte pose har jeg også resten af min "nat-pakke". Denne nat-pakke består af tandbørste, tandpasta, ørepropper, lange underbukser, tykke uldsokker, uld t-shirt, fleece trøje og en hue. Dette er en pakke som kun bruges til indendørs brug, og derfor er det hele stoppet ned til soveposen.

 

SOLBRILLER

Der har dog været brug for solbriller nogle gange, men det var nu ikke hver dag de blev brugt.

Jeg havde også nogle gamle ski-briller med i starten, som skulle bruges hvis der kom sandstorm ude i terrænet.

Dette skete dog ikke, så de blev smidt ud for at spare vægt og plads.

MYGGENET

Der er områder hvor det går helt amok med fluer, så derfor er et myggenet at anbefale.

Jeg har dog ikke brugt mit så forfærdeligt mange gange, men der har være tidspunkter hvor fluerne næsten var uudholdelige.

SNOR

I rygsækken har jeg haft ca. 10 meter ekstra snor med, til f.eks tørresnor, reparation af teltbarduner, snørebånd osv.

KNIV

Jeg har haft et multitool med på turen. Det er altid godt med en kniv, og i denne løsning har jeg så også haft andre forskellige redskabber. Den er dog ikke blevet brugt på noget tidspunkt, så jeg vil anbefale ente bare at medbrunge en meget lille kniv, eller måske en helt lille multitool.

REGNSLAG

Jeg har medbragt et regnslag, for på den måde nemt at kunne trække det over mig hvis der kom en enkelt regnbyge. Det blev dog kun brugt få gange, for det endte som regel med jeg tog skaltøjet på.

Men regnslaget vejer stort set intet, og så er det også virkeligt godt som ekstra shelter hvis nu teltet skulle brænde ned, flyve væk, revne osv. Men regnslaget kan jeg nemt lave en alternativ måde at overnatte på, og det ville i sidste ende kunne redde en nødsituation.

REGN-COVER TIL RYGSÆKKEN

Et regn-cover til rygsækken er et must heroppe, for regn og tåge kommer og går hele tiden. 

PAUSE-UNDERLAG

Jeg har haft et halvt skumunderlag med, til når jeg skulle holde pause på turen. Jeg syntes det er dejligt, at have muligheden for at sidde bare en smule blødt og behageligt, når man nu har fundet et godt sted til hvil.

DOKUMENTER

Alle mine dokumenter, pas, penge, fly-billet osv. er vigtigt at holde styr på, og derfor har alle disse ting været samlet i en lille vandtæt pose.

TOILETPAPIR

Det er jo lidt forskelligt hvor meget toiletpapir hver person bruger, men jeg medbragte 3 ruller +  2 små flasker alco-sprit til efterfølgende at rense hænderne. Dette virkede godt og de tre ruller strakte til de 3 uger jeg har været afsted.

MEDIC

I en lille vandtæt pose har jeg mit medic-udstyr. Det er ikke det helt store lager, men der er lige det mest nødvendige. Der er bla. forbinding, sportstape, vabelplaset, smertestillende piller, pencilin, lidt imod maveproblemer, negleklipper, fodfil osv.

Det eneste je brugte på turen var negleklipperen.

NAVIGATION

Til navigation har jeg haft følgende med:

KOMPAS som er standart udstyr på tur.

GPS med indlagt Topo-kort over Island, samt den rute jeg havde planlagt hjemmefra.

SPOT 3 GPS som kan sende min daglige position til f.eks min hjemmeside, samt der er mulighed for at aktivere en SOS funktion.

FYSISKE KORT over omårådet, og her var det primært 1:300.000 kort jeg gik efter. I visse områder var der også mulighedf for 1:100.000 kort. 

DEN ELEKTRONISKE PAKKE

For at kunne skrive dagbog, tage billeder, lave film og opdatere under turen, ja så har jeg haft en "elektronisk pakke" med. Denne pakke indeholder også stort batteri, solpanerler, ekstra kabler, opladerer osv. 

Da jeg nåede til Myvatn fik jeg at vide, at der ikke ville være gode internetmuligheder midt inde i landet. På baggrund af disse udtagelser valgte jeg, at sende computer, batteriboks, solpaneler mm til sydpunktet. Dette sparede min ryg for 5,4 kg, og det kunne nemt mærkes.

 

 

Denne beslutning blev jeg efterfølgende glad for, for dækning var stort set ikke muligt før jeg igen kom til "ringvejen" i sydområdet. Jeg kan derfor ikke anbefale, at du til fods slæber en masse internet-baseret grej med ind i midt-landet.

RYGSÆKKEN

Min rygsæk er fra Osprey og er på 88 l. Den har virkelig gjort det godt, og jeg har været fuldt ud tilfreds med den. 

19 JULI 2016

Det var jo meningen at jeg ville holde hviledag i går, men det gik ikke rigtigt.

Ved 17-18 tiden blev jeg sgu for rastløs, og pakkede derfor sammen og gik.

Dette var da den bedste ide jeg længe har fået, for hold da op et landskab der åbnede sig.

Solen skinnende stadigvæk fra en næsten skyfri himmel, og der var ingen turister på hele aftenens rute, da de sikkert alle var gået i hi et sted.

Det landskab jeg gik igennem i går aftes, det var magisk.

Dette er uden tvivl det smukkeste, fedeste og mest spetakulære landskab jeg har set på hele denne tur. Jeg forstår virkeligt godt, at der er så mange turister som var ankommet til Stedet i går.

Kl blev midnat før jeg lå i soveposen i går, men det var alt værd :)

 

Dagen i dag har været overskyet, men egentlig ok.

Terrænet har mindet lidt af det fra i går, men dog uden de flotte farver som solen giver landskabet.

Fantastisk er det sgu her i syd området :)

18 JULI 2016

Jeg holder omsider en hviledag her i Landmannalauger.

Så dagen står på afslapning, drikke kaffe og klappe den lokale lejr-hund :) Desværre så brækkede mit gasbrænder-hoved i går, og det var noget rigtigt pis.

Jeg prøvede at lave en nød-reparation med noget sportstape, men det fungere ikke rigtigt.

Dette betyder jeg ikke kan varme vandt til min frysetørrede aftensmad de næste 100 km, men så må jeg leve af energibarer og de sidste poser morgenmad jeg har tilbage.

16 - 17 JULI 2016

Igår var en lang dag på samme spor som de foregående dage, men jeg nåede dog et godt stykke frem i terrænet.

Heldig har man jo lov at være, for lige efter jeg havde opsat mit telt, ja så stod det ned i stænger og blev faktisk ved hele natten.

 

Her til morgen var det holdt op med at regne, og der var næsten vindstille men overskyet.

Jeg begav mig afsted på dagens etape, og jeg skal da lige love for der er sket store forandringer med terrænet i dag.

Det er gået fra at være ret goldt og trivielt, til at være vildt flot med græs og mos-klædte bjerge.

Jeg tror sku det er noget af det flotteste terræn jeg har gået i indtil nu på min tur, og har en stærk fornemmelse af det fortsætter de næste par dage.

Mit slutpunkt i dag blev et sted som hedder "Landmannalauger", og det er et område hvor vandrere slår telt op, og turister kommer for at starte en vandretur.

Men jo, jeg skal da lige love for, at jeg nu har set den turist- del af Island, for hold da op der var mange busser, firehjulstrækkere og vandrere på pladsen.

Det var lige i overkanten syntes jeg faktisk, og jeg tog mig selv i at vrisse lidt over alle de smarte overklassetyper, som enten har taget bussen eller lejet en kæmpe firhjulstrækker for at nå hertil. Nej, de skulle sku prøve at gå, og derefter kan de få belønningen ved at nå frem selvstændigt :)

 

Jeg har nu slået mig ned på denne "sigøjnerplads", og det er nu egentligt ret hyggeligt.

Det bedste er dog en gammel bus der er indrettet som Købmand, og der kan man købe suppe, cola, Chips og en masse andre gode sager.

 

De sidste par dage har der desværre opbygget sig en betændelseslignende tilstand i mit højre skinneben, og jeg troede egentlig bare det ville være kortvarigt.

I dag har jeg gået 30 km, og jeg må indrømme at det gjorde ret ondt til sidst.

Hver gang jeg bøjer foden fremover eller bagover, så gør det sindssygt ondt.

Det er som om at det er hævet og der kommer press på mine sener.

Nå, men benet er jo ikke faldet af, og det gamle ben skal nok klare de sidste 100 km af ruten :) Jeg har 6 dages mad tilbage i rygsækken, og det føles næsten som en skoletaske, efter jeg løbende har smidt en del af de 40 kilo jeg startede ud med.

13 - 15 JULI 2016

De sidste par dage har lignet hinanden rigtigt meget, og det har til tider føltes som en lang ørkenvandring der aldrig ender.

Dog har jeg mødt adskillige vandrere som er kommet fra syd, og som også var i gang med at tage Island fra den ene ende til den anden.

Vi ligner mere eller mindre hinanden alle sammen med vindbidte øjne, næseryggen som skaller og indtørrede læber.

I går mødte jeg en mand på omkring 70 år som kom fra syd.

Vi stoppede op og talte lidt sammen, trods han ikke var særlig god til engelsk.

Han var også i gang med at krydse landet, men alt hans udstyr trak han i en trailer efter sig ( lidt samme koncept som jeg brugte på rulleski-delen i Norge i 2014 )

Jeg var meget imponeret over den gamle mand, og ønskede ham fortsat god rejse.

Så du kan godt komme i gang Leif Larsen :) (min far)

Efter dagens distance i går, kom jeg forbi en gammel aflagt kostald. 

Der var en dør som ikke var låst, så jeg smuttede straks ind for at se nærmere på dette fine læ-sted.

Det lignede ikke at stalden havde været brugt i årevis, men der var dog stadigvæk halm på gulvet, og jeg fandt et hjørne som var ok rent.

Det var også en gummibåd inde i stalden, men det var vist år siden den sidst havde været til søs.

Så i stedet for at slå teltet op i storm og regn, lavede jeg min egen lille sigøjner-lejr inde i kostalden.

 

De næste par dage kommer til at fortsætte i samme stil som de sidste par dage har gjort, men om ca. 3-4 dage kommer jeg igen ind i noget spændende terræn.

Der er ca. 9 dage til jeg rammer det sydligste punkt i Vik, og det skal sgu blive godt med et bad og få vasket tøjet.

Lige pt, lugter jeg en smule af død Gnu.

12 JULI 2016

Jeg vågnede til en flot dag, og har derfor været mulighed for at lade bukser, trøje osv tørre i vinden. Flot dag betyder overskyet, 5-6 grader og blæsende men uden regn.

Jeg har gået 30 km i dag og er nu ankommet til en hytte som hedder Nyidalur. Her har jeg fået en kop kaffe og er nu ved at tørre resten af mine stumper. Da jeg ankom så jeg en (Bike) BMW 1200 GS der stod fuldt oppakket til eventyr. En dame fortalte at det var en Englænder som var blevet hentet af det Islandske rednings- team. Manden på mc`en havde brækket benet, brækket et ribben og slået skulderen under et styrt, og nu var han blevet kørt på hospitalet og skulle videre hjem til England. Hvad hun vidste af, så ville hans MC blive hentet om 3-4 uger af hans forsikring og derefter transporteret tilbage til England. Men hun mente der var nogle problemer med hans forsikringsselskab, men hvad det drejede sig om vidste hun ikke. Jeg spurgte hende om hun havde den tilskadekom`nes telefonnummer, og det havde hun. Jeg ringede efterfølgende til manden og foreslog ham følgende: Når jeg var ankommet til Islands sydligste punkt VIK om ca 10-15 dage, så kunne jeg derfra tage tilbage til fjeldet. Der kunne jeg så tage hans MC og køre den til England, selvfølgelig via færge osv og hvor han skulle betale for alt. Han blev meget rørt over tanken og takkede mange gange, men hans forsikring havde netop meldt at de nok skulle tage sig af sagen. Forsikringen vil derfor nu sende en lastvogn med to mand fra England helt til Island, hvorefter de skal op i fjeldet og hente hans MC. Derefter retur til England igen. Shiiiiit det bliver dyrt for forsikringen.

Men han var meget glad for mit tilbud, og vi aftalte at han bare skulle skrive hvis der blev ændringer i planerne. Personligt syntes jeg det kunne være et fedt lille eventyr, at skulle køre hans maskine til England. Så nu må vi se om der kommer en SMS om nogle dage.

10 - 11 JULI 2016

Den 10 juli gik ok, og vejret var fint under hele min dagstur.

Ved aftentid slog jeg lejr, og så begyndte det vilde regn og stormvejr ellers. Jeg tog mine ørepropper i som jeg plejer, og prøvede derefter af få noget søvn. Pludselig vågnede jeg, da noget af teltet lå ind over mig, og det hele blafrede vildt og voldsomt. Den ene teltpløk havde løsnet sig i det bløde underlag, og der var nu dømt ballade. Jeg opdagede så, at jeg lå i en sø af vand, men at vandet heldigvis ikke var kommet ind i selve underlaget endnu. Dog stod min rygsæk, sko osv ude i "forteltet" og sejlede rundt i sort mudder. Satan og helvede, for dette var virkelig en dårlig situation. Nu skal dette jo ikke lyde som en dramatisk affære, men faktum er, at hvis alt virkelig bliver vådt, ja så er man pludselig ikke på tur mere, nej så er man i overlevelse. Heroppe er det ikke bare en kølig brise som venligt komme ind og siger Hej. Nej her er det seriøs blæst, 4-5 graders varme og så med kraftig regn. Denne sammenblanding kan have alvorlige konsekvenser hvis der ikke bliver handlet hurtigt. Instinktivt fik jeg hurtigt pakket min sovepose, nattøj og anden "indebeklædning" ned i Drybacks. Derefter var det på med vandrerhjelm og regntøjet. Da jeg kom ud var der et stort inferno af blæst, tåge og regn. Jeg holdt godt fast i teltet imens jeg fjernede de resterende pløkker fra jorden. Hvis teltet skulle blive taget i vinden på dette tidspunkt, ja--  så ville jeg være oppe i den helt forkerte ende af skalaen. Teltet blev med møje og besvær pakket sammen, og jeg fik styr på alle stumperne. I bare irritation over at dette var sket, ja så tog jeg rygsækken på ryggen og vandrede en time imens jeg bandede og svovlede over at jeg havde valgt en teltplads der var endt som en svimmingpool. Jeg fik efterfølgende kæmpet teltet på højkant igen, og kunne derefter kravle ind med vand overalt. Jeg fik brugt en trøje til at tørre op med, og fik efter dette gang i min gasbrænder. Brænderen kunne ikke gøre så meget, men jeg fik dog tvunget det meste fugt ud og kroppen fik også varmen igen. Soveposen kunne nu rulles ud og jeg kunne igen trække i mit tørre "nattøj".

Island du er smuk og fin, men når du knytter næven kan det slå hårdt.

8 - 9 JULI 2016

Jeg forlod Myvatn uden at holde en hviledag, for vejret var simpelthen for godt.

Den 8. Begav jeg mig igen ind i terrænet og her startede der en hel del passeringer af elve/floder.

Nogle af dem var små, så jeg kunne bare nøjes med at trække bukserne op over knæene. Andre var brede, dybere og med mere tryk på. Her måtte jeg smide bukser og underbukser, for så at vade over på den anden side.

Til dette formål bruger jeg mine medbragte Crocks. 

Ja-- de er grimme som bare fanden, men de vejer intet og gør virkelig stor gavn under disse krydsninger af elve.

Havde jeg ikke dem med, så var løsningen jo bare fødder, og det havde med garanti givet rifter som man ikke ønsker.

Jeg har ikke mødt nogle andre mennesker i disse to dage, og der er virkeligt øde herude.

Lige pt befinder jeg mig i det vildeste lava-ørken-månelandskab, med stenformationer som vist kun findes på disse breddegrader.

Vejret er totalt uberegneligt heroppe, og det er aldrig til at vide hvad der sker om 10 min.

Efter jeg slog lejr, ja så begyndte det at regne, så lidt heldig er man også nogle gange.

Jeg går pt ca, 20-30 km om dagen, og kroppen mener det er helt ok.

Dog skal der lige strækkes ud hver aften i det lille telt, men det er til at holde ud.

7 JULI 2016

Jeg er idag ankommet til den lille flække som hedder Myvatn, og her har jeg talt med lidt forskellige lokale omkring internet i fjeldet osv.

Alle mener, at der ikke er nogen god muligheder for internet de næste 14 dage på min vandring. Måske højest muligheden for lige at sende lidt tekst, men altså ingen billeder og store filer.

Men denne information har jeg nu tage en beslutning om, at sende noget af min computerpakke til en punkt sydpå, hvor jeg efterfølgend så kan opdatere dagbogen igen.

Så inden længe vil jeg opsøge den lokale post-mand, og så bliver grejet sendt afsted. Dette betyder så også, at det lige går et par uger inder der komme nye opdateringer osv. 

Jeg vil fortsat medbringe kamera, telefon osv. Mine daglige beretninger vil blive skrevet ned på telefonen, og efterfølgende lagtt ud på siden ;)

Solen skinder endnu, men der er er regn på vej. Det er jo Island ;)

 

 

6 JULI 2016

Jeg vågnede igen op til en flot dag, og fik ordnet alle morgenrutiner og pakket alt sammen. Efterfølgende ville jeg lige over til min lille sne-fane for at fylde mine flasker, men det blev sgu lidt svært.

Det havde være frost i nat og der var ingen vand der kom løbende denne gang ;( Jeg ville ikke til at pakke min brænder ud på dette tidspunkt for at smelte sne, så jeg fyldte sne ned til den sjat vand der var tilbage fra morgenmaden og så måtte jeg se om der ikke var flere sne-faner på min vej.

 

Ganske rigtigt så er dagen gået med at spotte smelte-sne, for efterfølgende at få drukket lidt. Når solen skinner fra en skyfri himmel bliver det meget varmt derude, men til gengæld også hurtigt koldt når der kommer skyer og vind.

 

Landskabet har igen budt på et meget utroligt look, og det har til tider være en ren månevandring med ret massive op og nedstigninger.

Nu er jeg kommet tættere på ringvejen, og så er der internet igen i forhold til inde i terrænnet. Jeg har før hørt at det kun er nær ringvejen man kan få net, men det vil jeg lige spørge nogle forskellige om når jeg nærmer mig Myvatn i morgen.

For min tanke er, at det jo er tåbeligt at slæbe rundt på næste ti kilo computer, harddisk, power-bank, kabler, oplader osv, hvis det ikke bliver brugt før jeg næsten er i Vik ?

Alternativt vil jeg måske kunne få sendt udstyret til Vik, og på den måde erhverve det igen når jeg når slutpunktet.

I mellemtiden kan jeg jo skrive mine dagsberetninger på telefonen, og så uploade dem når jeg når til syd-punktet. ( Jeg kan ikke navigere i hjemmesiden via min telefon, desværre )

Alt dette bliver jeg nok mere klog på i løbet af nogle dage, når jeg har hørt de lokale omkring de faktiske internetforhold ;)

 

5 JULI 2016

Jeg vågnede i morges og havde virkelig sovet dårligt, jeg havde vendt og drejet mig hele natten. 

Men jeg må dog havde sovet, for jeg vågnede da tisse-trængen blev for voldsom, og jeg måtte derfor ud.

Det var et helt fantastisk vejr og solen skinnede fra en skyfri himmel ;)

 

Jeg fik ordnet mine morgenrutiner og begav mig efterfølgende mod broen på vej 85 som krydser den voldsomme elev, og derefter vandrede jeg hen til et sted hvor man kunne købe kaffe mm.

Jeg så efterfølgende muligheden for at komme ud at ride på en Islands hest, og det skal man da ikke forspille.

Kort tid efter “tøltede” mig og en Svensk ridepige ud i terrænet, og det var en rigtig hyggelig og flot oplevelse.

 

Efter 1 1/2 time var vi atter tilbage til startområdet, og her mødte jeg en fyr fra Østrig. 

Han var også igang med Island på langs, men hans koncept var “super light”. 

Det vil sige, at han kun medbringer det mest nødvendige og efterfølgende køber sig til maden, gas osv under turen.

Han`s rygsæk vejede mellem 10-15 kg, og det var jo næsten lige så meget som min computer/kamera pakke vejer.

Hummm, stor note til mig selv: Dette er sidste gang jeg tager på sådan en lang tur med 40 kg i sækken, så fremover står den på “super light”.

 

Efter lidt tid tog jeg atter min “kampvogn” på ryggen og begav mig videre mod syd. 

Vejret var stadigvæk dejligt og naturen viste sig fra helt nye sider, i forhold til området oppe i nord.

Oppe i det nordlige område mindede terrænet mest om noget man finder på den Jyske Vestkyst,  på en utrolig regnfuld, grå og trist mandag.

Her hvor jeg er nu, har det vekslet imellem grønt og frodigt, og så til noget som mest af alt lignede kulissen fra en Hollywood film.

 

Jeg må sige jeg har stor fokus på, at se på kortet efter mulige områder med vandforsyning under min rute. Men her til aften havde jeg taget et længere stræk uden vandforsyning, og jeg nærmede mig den kilde som i følge kortet skulle være aktiv.

Men nej, det viste sig den var tørret ud, og der ville nu være yderligere 20 km til “måske” næste mulighed.

Jeg havde kun en lille bundsjat tilbage i drikkedunken, og hovedpinen og de tørre læber havde allerede meldt sig for længe siden.

Jeg havde allermest lyst til bare at bælle den sidste sjat vand, men blev nød til at sippe bittesmå slurke for at de kunne strække længere.

Jeg valgte at fortsætte yderligere nogle kilometer, for måske der ville komme en vandpyt, mudderhul eller endnu bedre en sne-fane.

Ganske rigtigt fandt jeg en sne-fane og der piblede en lille smule smeltevand ud fra kanten og ned langs den mudrede skråning. 

Yes, så var der vand og sikke en fantastisk afslutning på dagen.

Jeg kunne enten havde været gået i seng, dehydreret, ondt i hovedet og med en efterfølgende dag på 20 km uden vand, eller jeg kunne gå til ro hydreret, spist varm frysetørret aftensmad og vågne op dagen efter med muligheden for at spise min morgenmads-pose ;)

 

I morgen er det atter mod syd, og om få dage rammer jeg Myvatn, og så er der vist dømt hviledag ;)

 

4 JULI 2016

Aftenen i går forløb med fodbold på skærmen i den lille købmandsbiks, og selv om det gik skidt for Island, så var de lokale nu i strålende humør. Der blev ivrigt klappet hver gang de Islandske spillere havde en målchance.

Dagen har stået på asfalt, alt for meget asfalt må jeg tilstå. Jeg har flere gange tænkt over, hvorfor jeg dog ikke lige tog en mountainbike med til denne del ? 

Lige nu er jeg ved noget som hedder Lundur. Her er ikke rigtigt noget liv, men jeg så dog et skilt med noget Camping, og så et skilt med en pool.           Campingen må være den gudsforladte græsmark jeg så ved ankomsten, og poolen må være den som er gemt inde bag den sporadiske indhegning.        Der er ingen mennesker her overhovedet, og jeg har netop overvejet at springe over hegnet for at tage en dukkert i poolen…

Efter en rundering fandt jeg ud af, at der også ligger en skole/børnehave/bibliotek eller noget i den retning. Alt var tilsyneladende låst, men døren ind til en mellemgang var åben. Sådan en chance skal man ikke forspilde, og jeg har nu slået lejr inde i mellemgangen, og mit telt hænger spændt ud mellem væggene for at tørre igennem til i morgen ;)

Det har været regn fra morgenen af, blæsende, tåge og virkelig dårlig sigt.         Det har dog skiftet lidt ind imellem, og jeg syntes pt. der er store ligheder mellem det Islandske og det Færøske vejr.

Sol min ven, kom du bare snart frem ik ;)

I morgen krydser jeg broen ved vej 85, for at komme over den store nord-sydgående foss. Derefter vandrer jeg mod vest og efterfølgende stik syd.

 

3 JULI 2016

Dagen startede med regn på teltet, og trods mine ørepropper var mast helt ind i hovedet, så kunne jeg stadig ane regnen og de omkringværende geder som højlydt fortalte, at jeg var på deres hjemmebane.

Jeg blev liggende i posen nogen tid endnu, og efter et par timer stilnede regnen af og jeg fik ordnet mine morgenrutiner.Teltet blev slået sammen i kraftigt blæsevejr og 5-6 grader, hvorefter jeg satte kursen videre mod syd.

 

Dagen er gået uden de store problemer eller nævneværdige udfordringer, for ruten er som sagt pt. på grusunderlag.                                                                            

Det har blæst hele dagen og været meget vekslende mellem tåget, overskyet og små-regn. Selvfølgelig er der også mere tryk på blæsten lige ud til havet, men det skal nu også blive fint når solen en dag kommer frem.

 

Her til aften nåede jeg til en lille flække der hedder Kopasker. Der er lidt huse som er samlet, og ellers er der lagt asfalt ud, for at forbinde området. Da jeg kom hertil var der helt dødt, og kun den kraftige vind lavede lyden.                

Jeg gik lidt rundt, og efter ca. 10 min fandt jeg noget som godt kunne ligne en købmand. Ganske rigtigt var det en købmand, og jeg fik købt en kop kaffe og den kendte Islandske kringle. 

Manden ved kassen talte ok dansk, så vi fik straks talt lidt om min tur og om den kommende fodboldkamp mellem Island og Frankrig. Han fortalte, at nogle af de lokale ville komme senere til kiosken, hvorefter der var øl og fodbold. Efter denne information har jeg slået lejr tæt på kiosken, for senere at drikke en øl med de lokale og se fodboldkampen. 

Det er jo en lille flække, men det er nu meget sjovt at de lokale kommer for at heppe på fodbold-drengene. Men jeg skulle nok havde været i Reykjavik for at se hvordan Island virkelig går amok i aften ;)

De to næste dage står på lidt triviel vandring langs kysten, inden jeg kommer til Asbyrig og kan passere den store elv over broen. Derefter begynder der noget virkeligt flot terræn.

 

2 JULI 2016

Jeg sov rimeligt dårligt i nat, da der åbenbart var en person på et nærliggende værelse som mente, at TV èt skulle køre på højtryk hele natten. 

Men jeg vågnede dog kl 8, og tog straks ud for at finde den lokale “brød-smed” i Akureyri. Nede ved bageren spiste jeg min morgenmad, hvorefter det var tilbage til værelset for at pakke det sidste til turen.

Under min oprejse i går havde jeg rejst i noget aflagt tøj, så jeg på den måde bare kunne smide det i skraldespanden og klæde om til mit vandre- tøj. Tøjet blev skiftet og jeg ventede efterfølgende på Frissi, som ville komme kl 10:00 for at køre mig nordpå.

Ved ti tiden ankom Frissi og hans kone, hvorefter turen gik mod nord. Det tog ca 2timer og 45 min, at komme fra Akureyri til området i nord.                                                                               Det er en helt fantastisk hjælp jeg har fået af Frissi og det vil jeg være evigt taknemlig over, for tænk på hvor lang tid det ville have taget, hvis jeg skulle blaffe hele vejen.

Men vi ankom til nordområdet, og jeg fik sagt pænt farvel til Frissi og konen. Efterfølgende begav jeg mig ud mod fyret, for lige at få et billede fra nordpunktet. 

Under vandringen derud mødte jeg tre gutter, og vi standsede op for lige at hilse på hinanden. 

Det viste sig det var tre amerikanere, på vej fra Nord til syd, altså nøjagtig samme tur som mig. Det fik vi talt lidt om, og bla ruter og sikkerhed blev talt igennem.                                                     Vi blev enige om at vi nok skulle møde hinanden under turen, og derefter smuttede de afsted. “Hestetyvene” var på vej mod syd, og jeg skulle lige en kilometer mere mod nord for at få et billede af fyrtårnet.

Efter foto af tårnet begav jeg mig også mod syd via den grusvej som går til og fra området. Inden længe mødte jeg de tre gutter igen, og efterfølgende har vi stødt på hinanden et par gange i dag.Lige pt har jeg overhalet dem for nogle timer siden, og har nu lagt mig i TP.                        Mon ikke vi støder på hinanden igen en af de kommende dage ?? De har dog lidt mere travlt end jeg, så måske de iler videre når jeg nu finder en varm kile og vælger at holde en hviledag ;)

Naturen heroppe i nord er rå, barsk og meget gold at se på. Det er blæsende, overskyet, tåget og ca, 7 grader varmt, så det er vel det man kalder “ frisk luft” ;)

Heldigvis har det holdt tørt hele dagen, og det er jeg virkelig glad for. 

Jeg er sikker på der nok skal komme dage med regn, storm osv, men det er sgu bare fedt med en god start.

 

Egentlig var min plan hjemmefra, at jeg ville krydse syd ind over den åbne vidde som er syd for min nuværende position. Men efter nærmere eftertanke, så er det rigtigt flot og fint at følge kysten.

Når først jeg kommer længere hen i turen, så er der ikke meget kyst at se, så derfor vælger jeg at følge grusstien/vejen rundt og ned mod syd.

Så de første par dage kommer til at gå med havets brise ;)

Der er intet net heroppe, så jeg må prøve at få skudt beretningen afsted i morgen, da jeg ifølge kortet ankommer til Kopasker i morgen. 

Lige her i starten af turen lægger jeg dagsdistancerne på 20-25 km pr. dag, og så må jeg se hvordan det skrider fremad. Rygsækken på 40 kg er helt automatisk med til at holde tempoet lidt nede, men allerede i morgen vejer den jo ca. 500 g mindre ;)

Jeg har jo ikke travlt som sådan, så det er faktisk behageligt ikke at være i direkte tidspres. Hjemflyet er først 4. august, så der er skam tid nok til lidt hviledage osv også.

 

Det var alt for nu…. wop wop ;)

1 JULI 2016

Så er sommerens eventyr for alvor ved at komme i gang, og der er ca. 15 timer til jeg står på Islands nordligste punkt og lægger kursen mod syd.

I dag vågnede jeg til vækkeuret kl 0430 i KBH, og kl 0500 kom taxaen som kørte mig til Kastrup lufthavn. ( Hvorfor fanden skal der også tjekkes ind 2 timer før ?”#€€#”! ;) 

 

Første flyvning gik til Keflavik, hvorefter jeg tog en shuttle bus til Reykjavik. 

Da jeg havde taget min taske fra bussen gik jeg ind i ankomsthallen, og opdagede efterfølgende jeg havde mistet min telefon!! 

Ikke bare telefonen, men kørekort, Visakort, sygesikring osv var væk ;( 

I en hurtig vending fik jeg forklaret den unde dame bag skranken, at dette var en SOS og hun gerne lige måtte sætte landets flyvninger på standby, for at hjælpe med at opsøge manden som kørte bussen.

Damen var meget imødekommende og kontaktede straks bus-selskabet, og efter 20 min stod bus-manden med min telefon og grinede over hele hovedet.

Jeg fik rost manden til skyerne og det endte med en “high-five”, inden han kørte igen. 

Haha ja, perfekt start , og jeg nåede da også lige at tænke konsekvenserne igennem, ved ikke at have telefon, Visa osv osv.

 

Et par timer senere tog jeg med flyet mod Akureyri lufthavn. 

I Akureyri stod jeg og ventede på min bagage, da der pludselig var en som sagde:Hej Jan ?

Det var Kibba, min Islandske kontakt som har været så sød at hjælpe mig med koordinering af transport mm. 

Kibba er en dame som jeg stiftede bekendtskab med under min tid ved Slædepatruljen Sirius tilbage i 2007-2009. Hun var koordinator mellem det Islandske flyselskab og Sirius, i forhold til udlægning af depoter, transport af personel mm.

Kibba havde arrangeret et værelse inde i byen, og hun var derfor kommet til lufthavnen for at hente mig. ( Uden jeg vidste det )

Inden vi kørte mod byen lagde vi lige vejen forbi Don Frissi ;) 

Frissi er pilot og fløj for Sirius under min tid ved enheden, og han havde tilbudt at køre mig op til det nordligste område, da der ellers er en elendig offentlig transport så langt ude “i ingenting”.

Vi fik derfor lige en snak om planen, og det endte med en aftale i morgen kl 1000 hvor vi forlægger mod nord.

 

Efter mødet med Frissi, kørte Kibba og jeg ind til byen for at handle lidt. 

Jeg manglede stadigvæk en løsning for internet, så jeg kan opdatere under turen. Der er også lige to gas-dåser som SAS ikke mente måtte ligge i min rygsæk under flyvningen, så disse skulle købes igen.

Alle indkøb blev gjort, og jeg blev efterfølgende indlogeret på et værelse inde i midtbyen af Akureyri.

 

I skrivende stund sidder jeg på værelset og skriver opdateringen, med en god fornemmelse i kroppen. 

Det her bliver en vild, flot, hård og fantastisk oplevelse for krop og sjæl. 

Kibba fortalte, at vejret på Island havde være helt fantastisk de sidste par uger, men i dag er der trukket dårligt vejr ind, og det ser lidt  “sort ud” de næste par dage. 

Det regner ret meget lige nu, men det skal nok klare op igen ;) ( Tro på det sømand )

 

Det var alt for nu, og så er det i morgen jeg skærer mig igennem Island ;)

22 Juni 2016

Så er der ikke længe til turen starter, og jeg glæder mig rigtigt meget til at opleve den Islandske barske natur. I den sidste tid har jeg fået styr på oppakningen og på det udstyr som jeg vil medbringe. 

Min rygsæk er nu røget op på ca. 40 kg, så det er en tung sag at skulle have igennem fjeldene. Men det gode er, at den langsomt bliver lettere dag for dag, og til sidst kommer den jo ikke til at veje meget. Jeg har som tidligere nævnt, ikke udlagt nogen depoter, så derfor skal alt medbringes fra starten.

Her på det sidste er det også blevet til lidt træningsture, for lige at vænne fødderne til belastningen og ikke mindst, at få arbejdet med grejet igen. Skoene fra Norske ALFA SKO er helt perfekte, og de sad fantastisk allerede førte gang jeg trænede med dem.

Her, Fredag d. 1 Juli er det afgang fra KBH, hvorefter jeg lander i Akureyri på Island om eftermiddagen. Derefter overnatter jeg til lørdag, hvor jeg så lige skal ud i byen og finde noget bærbart internet. Jeg er inden for de sidste par uger kommet i forbindelse med en person som gerne vil hjælpe med transporten til startpunktet i nord, så det er jeg rigtig glad for. Alternativt skulle jeg vente i 5 dage før der ville være en bus som kørte op i det nordligste område.

Jeg vender tilbage med beretningen når turen er igang 1. Juli ;)

13 FEBRUAR 2016

www.isis.dk er igen med på ideen, og de har netop leveret snack-bare til min tur. 
Jeg takker for det gode samarbejde og deres lækre produkter.
I samme forbindelse har jeg lave morgenmad-poser til 600 km, hvor hver pose indeholder musli, sukker, chokolade og mælkepulver. 
Det er bare at tilsætte vand, og så kan der spises direkte fra posen

11 FEBRUAR 2016

I dag kan jeg sige velkommen til EVENTYRSPORT, idet de støtter min tur: Island på langs 2016. 
Jeg ser rigtigt meget frem til at benytte nogle af deres produkter, og ikke mindst afholde foredrag i deres butikker.

www.eventyrsport.dk

Transporten til "startstedet" på Island er endnu ikke afklaret, men det kommer der en løsning på inden alt for længe.

27 juli 2015

Nu hvor projekt "Finland på Langs 2015" er afsluttet, så er det igen tid til planlægning af næste eveDer er nu taget "det bløde aftræk" til planlægningen af Island på langs 2016, og jeg har netop været inde ved Nordisk Korthandel i KBH for at lave et samarbejde omkring turen.

www.scanmaps.dk
Nordisk Korthandel støtter igen mit projekt, og jeg er nu "loaded" med kort over de aktuelle områder jeg vil passere.

Nu skal ruten bare planlægges i grove træk og efterfølgende vil jeg begynde at lave oversigt over forbrug af mad, depoter, udstyr, transport mm.
Der er jo næsten et år til denne tur skal udføres, men det er nu altid godt at være ude i god tid. 

I første omgang var planen, at jeg ville gøre det via vandring, hest og MTB. Men efter nærmere eftertanke bliver det vandring, og ruten er ca. 550 - 600 km.

Men jeg er som sagt stadigvæk i start-fasen, og derfor kan planen blive ændre nogle gange endnu inden jeg låser mig helt fast.